CABARAN DALAM MENCAPAI MATLAMAT PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA (2013-2025)

 

CABARAN-CABARAN DALAM MENCAPAI MATLAMAT PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA (2013-2025)




Cabaran yang perlu dihadapi adalah untuk mencapai keberhasilan bagi sistem Pendidikan Malaysia secara keseluruhan iaitu dari segi aspek akses, ekuiti, kualiti, perpaduan dan kecekapan.

 

AKSES

Setiap kanak-kanak warganegara Malaysia berhak mendapat kesamarataan peluang pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing. Kementerian berhasrat memastikan kadar akses sejagat dalam kalangan kanak-kanak dari peringkat prasekolah hingga ke peringkat menengah atas (Tingkatan 5) menjelang 2020. Contoh, 100% enrolmen merentas semua peringkat Pendidikan.

EKUITI

Sistem pendidikan berprestasi tinggi menyediakan pendidikan yang terbaik kepada setiap kanak-kanak tanpa mengira kedudukan geografi, gender atau latar belakang sosioekonomi. Kementerian berhasrat untuk merapatkan lagi jurang pencapaian antara murid bandar dengan luar bandar, tahap sosioekonomi dan pencapaian antara gender sehingga 50% menjelang 2020.

KUALITI

Semua kanak-kanak akan berpeluang mendapat pendidikan cemerlang berdasarkan keunikan sistem pendidikan di Malaysia, dan setanding dengan sistem pendidikan antarabangsa. Aspirasi sistem pendidikan negara adalah untuk meletakkan Malaysia dalam kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa mengikut pengukuran TIMSS dan PISA dalam tempoh 15 tahun yang akan datang (TIMSS dan PISA menguji Bacaan, Matematik dan Sains sahaja). Pentaksiran tambahan yang menangani dimensi kualiti lain yang relevan dengan konteks Malaysia boleh dimasukkan apabila dimensi itu dibangunkan dan diterima di peringkat antarabangsa.

PERPADUAN

Murid yang berusia antara 7 hingga 17 tahun menghabiskan lebih satu perempat daripada masa mereka di sekolah. Melalui interaksi bersama murid lain daripada pelbagai latar belakang sosioekonomi, agama dan etnik, murid belajar memahami, menerima dan menghayati perbezaan. Keadaan ini mewujudkan suatu perkongsian pengalaman dan aspirasi bagi membina masa hadapan Malaysia. Kementerian berhasrat menjana suatu sistem pendidikan yang memberi peluang kepada murid berkongsi pengalaman dan aspirasi demi membentuk dan memperkukuhkan lagi asas perpaduan rakyat Malaysia.

KECEKAPAN

Sistem pendidikan Malaysia telah menerima peruntukan yang tinggi, namun peningkatan keberhasilan murid masih tidak sepadan dengan sumber yang telah disalurkan ke dalam sistem. Walaupun Kerajaan akan terus mengekalkan tahap pelaburan semasa, Kementerian berhasrat untuk memaksimumkan keberhasilan murid mengikut tahap peruntukan semasa


ANTARA CABARAN YANG DIHADAPI

1. Dari segi prasarana sosial untuk kawasan pedalaman dimana banyak kawasan luar bandar dan pedalaman khususnya di Sabah dan Sarawak masih lagi kekurangan infrastruktur seperti rangkaian telekomunikasi dan capaian internet.




2. Pelajar tidak mempunyai gajet untuk menjalani PdPR kerana terdiri daripada keluarga yang tidak berkemampuan.




3. Dari segi perkhidmatan guru yang merupakan faktor utama keberhasilan murid. Dimana masalah seperti lebihan guru bagi subjek tertentu, kekurangan guru lelaki, gaji rendah dan kesukaran guru untuk bertukar sekolah. Semua ini boleh menjejaskan prestasi dan kualiti pengajaran guru.
















Comments

Popular posts from this blog

ANALISIS PELAKSANAAN DAN PENCAPAIAN PELAN PEMBANGUNAN PERINGKAT GELOMBANG PERTAMA ( 2013 – 2015 ) KE ARAH MENAMBAH BAIK SISTEM PENDIDIKAN MALAYSIA