ANALISIS PELAKSANAAN DAN PENCAPAIAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA PERINGKAT GELOMBANG KEDUA (2016-2020) KE ARAH MEMPERCEPAT KEMAJUAN PENDIDIKAN MALAYSIA.
Gelombang kedua, kementerian melaksanakan perubahan struktur sistem Pendidikan negara untuk mempercepat perjalanan perubahan dimana rancangan untuk semua inisiatif bermula semasa gelombang pertama.
1.Melaksanakan
Standard Sekolah Menengah (KSSM) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
(semakan semula)
-KSSM dan
KSSR yang telah di semak semula telah di laksanakan pada 2017. Menteri
Pendidikan Datuk Seri Mahdzir telah mengatakan bahawa kurikulum sekolah rendah
dan sekolah menengah telah disemak bagi mengimbangi set ilmu pengetahuan dan
kemahiran seperti pemikiran kreatif, inovasi, penyelesaian masalah dan
kepimpinan dalam kalangan pelajar.
-Dalam
KSSM (semakan semula), pelancaran buku teks baharu dan penukaran sukatan
pembelajaran telah dilaksanakan pada 2017. Pelajar tingkatan satu menerima buku
teks KSSM manakala pelajar tingkatan 4 menerima buku teks KSSM bagi Mata
Pelajaran Elektif ikhtisas (MPEI) untuk subjek elektif seperti buku teks sains
rumah tangga, ekonomi, sains komputer, prinsip perakaunan reka cipta dan lain
lain.
- Dalam
KSSR (semakan semula), KSSR telah menerima beberapa penambahbaikan dari
pelbagai sudut dan telah dilaksanakan secara berperingkat. Antaranya ialah,
dari aspek pentaksiran berasaskan sekolah, Pentaksiran Pusat, Pentaksiran
Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum, Pentaksiran Psikometrik dan
Pentaksiran Sekolah.
Pelaksanaan yang telah dilakukan dalam KSSR ialah gabungan mata pelajaran Pendidikan seni dan Pendidikan muzik yang dikenali sebagai Pendidikan kesenian dan peruntukkan waktu di dalam bilik darjah ialah 2 jam seminggu. Selain itu, Pendidikan jasmani dan Pendidikan kesihatan digabungkan menjadi Pendidikan jasmani dan kesihatan. Peruntukkan waktu Pendidikan jasmani dan kesihatan ialah 1.5 jam seminggu. Seterusnya, perubahan subjek sains Dunia Sains dan Teknologi yang dikenali sebagai Sains serta pertambahan 1 masa bagi subjek Sains tahun satu iaitu daripada 2 masa kepada 3 masa. Di samping itu, mengekalkan tafsiran mata pelajaran mengikut TERAS, WAJIB dan TAMBAHAN sebagaimana peruntukkan peraturan-peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan). Selain itu, BCSK dan BTSK dimasukkan dalam senarai Mata Pelajaran Tambahan Bersama dengan Bahasa Arab dan lain-lain dengan peruntukan 1 jam seminggu.
2. Menarik kesedaran masyarakat dalam Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM)
Antara usaha yang dilakukan oleh
Kementrian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk meningkatkan sumber tenaga mahir dan
pakar dalam bidang penyelidikan dan industri adalah menerusi pendidikan Sains,
Teknologi, Engenering dan Matematik (STEM). Pendidikan STEM yang berasakan
konsep mendidik murid dalam empat bidang iaitu Sains, Teknologi, Kejuruteraan
dan Matematik dengan mengintergrasi dan mengaplikasikan dalam konteks dunia
sebenar. Pendidikan STEM telah menarik minat murid melaui aktiviti mencabar,
menyeronokkan dan memberi impak kepada diri mereka.
STEM penting sebagai persediaan
murid untuk menghadapi cabaran dan berdaya saing di peringkat global. Negara
maju menekankan STEM kerana ianya mempengaruhi kehidupan masyarakah dan menyumbang kepada kemajuan
ekonomi . KPM giat berusaha untuk menarik minat murid untuk menceburi bidang
STEM di peringkat sekolah. Sistem
peringkat sekolah menengah atas, murid telah diberi kebebasan untuk memilih
mata pelajaran elektif mereka bagi tingkatan 4 dan tingkatan 5.
Antara
pakej mata pelajaran elektif ialah pakej Sains Tulen. Antara mata pelajaran
Pakej Sains Tulen mengandungi Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Fizik, Kimia,
Biologi, Matematik, Matematik Tambahan, Pendidikan Islam/Moral, Sejarah,
Pendidikan Jamani dan kesihatan. Selain
itu, terdapat pakej sains tulen & elektif STEM lain yang mengandungi mata
pelajaran teras dan mata pelajaran elektif lain. Seterusnya, Pakej Sains Tulen
& Agama serta Pakej Sains Teras & Sains Tambahan.
3.
memperoleh akriditasi antarabangsa kurikulum matrikulasi
Program
Matrikulasi telah telah diwujudkan pada tahun 1998 bagi pelajar bumiputera untuk melayakkan pelajar melanjutkan
pelajaran mereka ke Institusi Pengajian Tinggi (IPT) dalam dan luar negara. Peringkat
awal program matrikulasi adalah mengikut pengurusan dan pengendalian kepada
program yang sedia ada pada di IPTA dengan membuat pengubahsuaian mengikut
keperluan KPM. Kepakaran IPTA masih digunakan dalam urusan penggubalan,
penaksiran, pemeriksaan dan pembangunan kurikulum serta dalam hal-hal yang
berkaitan.
Jurusan
yang terdapat dalam program matrikulasi ialah Jurusan Sains dan Jurusan
perakaunan. Terdapat tiga modul bagi Jurusan Sains iatu modul 1 yang
mengandungi mata pelajaran matematik, kimia, biologi dan fizik. Bagi modul 2,
mata pelajaran Matematik, kimia, sains komputer dan fizik serta modul 3 yang
mengandungi mata pelajaran matematik, kimia, sains komputer dan biologi.
Pelajar boleh melanjutkan pelajaran ke luar negara setelah menamatkan pengajian di matrikulasi. Antara negara yang menerima lepasan matrikulasi adalah seperti United Kingdom, United States of America, Australia, Canada, New Zealand, Korea Selatan, Hong Kong dan Indonesia. Pelajar boleh membuat permohonan ke laman web matrikulasi.
4.
mengukuhkan program untuk kumpulan khusus
Bagi kanak-kanak yang istimewa atau
kelainan upaya, Pendidikan khas telah disediakan kerana anak-anak tersebut kerana
keupayaan mereka untuk belajar adalah tidak sama seperti anak-anak yang biasa.
Oleh itu, mereka perlu diasingkan supaya pembelajaran mereka lebih efektif dan
lebih seimbang.
Matlamat Pendidikan khas di Malaysia
adalah untik memberi kesinambungan program yang bermutu bagi memenuhi keperluan
dan kebolehan khusus kepada kanak kanak berkeperluan khas dalam persekitaran
atau suasana yang biasa. Selain itu, usaha-usaha berkaitan dengan rancangan
khas serta tanggungjawab untuk meningkatkan aspek perkembangan kanak-kanak dan
semua usaha berkaitan keperluan kanak-kanak khas dan tanggungjawabnya adalah
berlandaskan kepada matlamat dan objektif Pendidikan biasa yang telah
ditentukan oleh Kementerian Pendidikan dan sistem persekolahan.
Program Pendidikan khas kementrian
Malaysia bagi murid berkeperluan khas (MBK) ialah Sekolah Pendidikan Khas (SPK)
iaitu sekolah yang menyediakan Pendidikan khas bagi MBK pada semua peringkat
persekolahan. Selain itu, Program Pendidikan Khas Intergrasi (PPKI) iaitu
program oendidikan yang hanya dihadiri oleh MBK di kelas khas di sekolah
kerajaan dan bantuan kerajaan. Akhir sekali, Program Pendidikan Inklusif (PPI) iaitu program Pendidikan yang dihadiri
oleh MBK dan murid tipikal di dalam kelas arus perdana di sekolah kerajaan dan
bantuan kerajaan.
5.
meningkatkan kompetensi dan kemajuan berdasarkan prestasi.
Peningkatan profesionalisme Pegawai Perkhidmatan
Pendidikan PPP memerlukan usaha yang terancang, sistematik dan dilaksanakan
secara berterusan agar setiap anggota perkhidmatan awam menetapkan bahawa perlu
melengkapkan diri atau dilengkapkan dengan sifat, kemahiran dan pengetahuan
yang bersesuaian melalui program pembangunan sumber manusia yang terancang
berteraskan pembangunan kompetensi dan pembelajaran berterusan. Maka, dengan
itu setiap PPP perlu jelas dengan peranan, tugas dan tanggungjawab mereka.
Tiga standard prestasi telah
dibangunkan bagi tida laluan kerjaya iaitu standard prestasi PPP untuk laluan
PdP bagi guru dan pensyarah, Standard prestasi PPP untuk laluan Kepimpinan bagi
pemimpin Pendidikan di bahagian JPN, PPD, sekolah dan institusi Pendidikan serta
standard Prestasi PPP untuk laluan Kepakaran Pendidikan bagi Pakar Bidang
Khusus Pendidikan.
PPP
perlu mengetahui dan memahami dasar serta peraturan berkaitan peraturab
berkaitan Pendidikan kebangsaan oleh itu, PPP perlu mengikuti PPB Keperluan
Dasar/Khusus agar seiring dengan perubahan semasa Pendidikan kebangsaan. PPB
pembangunan kompetensi melibatkan program atau aktiviti yang pelu diikuti
secara berterusan untuk meningkatkan kompetensi PPP yabg berkaitan bidang
tugas. PPP juga digalakkan menikuti PP elektif berkaitan bidang tugas.
6.
Menyusun semula peranan bahagian utama KPM, JPN dan PPD.
Peranan Kementrian Pelajaran Malaysia (KPM), Jabatan
Pendidikan Negeri (JPN) dan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) telah disusun
semula mengikut perkembangan semasa kerana sistem Pendidikan sentiasa melakukan
penambahbaikan bagi meningkatkan kualiti standard disamping untuk kepentingan masyarakat.
Peranan bagi KPM ialah menyediakan
sistem Pendidikan yang terbaik kepada pelajar dengan mengurus peperiksaan awam
berdasarkan kepada kokurikulum kebbangsaan kementerian pelajaran Malaysia serta
memastikan semua sekolah memberi Pendidikan berkualiti kepada semua pelajar di
sekolah di seluruh Malaysia. Seterusnya, melahirkan rakyat Malaysia yang
berilmu, mengendalikan aktiviti berkitan promosi Pendidikan, menguruskan
penubuhan dan pendaftaran institusi Pendidikan, meningkatkan pengurusan dan
kualiti Pendidikan serta sahsiah murid terutama dalam penyerapan nilai-nilai
murni,pemantapan akidah dan sifar dadah. Selain itu, memantapkanpengurusan dan
pembangunan sumber manusia, menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan
kemajuan negara serta memberi peluang-peluan Pendidikan kepada semua
warganegara Malaysia.
Seterusnya, peranan JPN ialah
merancang dan menguruskan pembangunan pelaksanaan dan pengurusan SPBT peringkat
negeri. Menguruskan taklimat penentuan keperluan buku teks kepada Pengetua/
Guru Besar, Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM) dan guru SPBT. Selain
itu, termasuk juga nebyediakan maklumat tentang keperluan buku teks daripada
sekolah, memesan buku teks yang diperlukan oleh sekolah di setiap negeri,
memantau bekalan buku teks sekolah serta
melaporkan perbelanjaan peruntukan SPBT peringkat negeri kepada BBT.
Akhir sekali, PPD berperanan dalam mewakili
JPN dalam segala urusan pentadbiran jabatan di peringkat daerah,
bertanggungjawab mengenai perjalan pentadbiran dan menggariskan dasar
pentadbiran di peringkat sekolah. Selain itu, bertanggungjawab mengenai urusan
perlantikan, penempatan guru-guru di sekolah termasuk urusan perlantikan,
penempatan dan penamatan guru-guru disekolah. Di samping itu, memantau semua
kegiatan kokurikulum di peringkat daerah dan berusaha bagi mempertingkat prestasi
akedemik dan kokurikulum sekolah dalam daerah, menyelia institusi Pendidikan
swasta serta memastikan institusi tersebut menjalankan Dasar Pelajaran
Kebangsaan dengan berkesan, membantu menggantikan urusan tatatertib guru-guru
dan staf bukan guru, menyedia laporan nilaian prestasi tahunan pegawai-pegawai
dan guru-guru dalam daerah. Akhir sekali, menjadi penghubung antara masyarakat
dengan JPN dan KPM serta menjalankan lain-lain tugas yang di arahkan oleh JPN.
7. pilihan program untuk meningkatkan pendedahan Bahasa inggeris.
Bahasa Inggeris telah menjadi Bahasa
pengantar utama di seluruh dunia. Sesebuah negara mampu untuk bersaing dengan
negara naju yang lain dengan penguasaan Bahasa inggeris. Kementrian Pendidikan
Malaysia sangat mengambil berat tentang pengajaran dan pembelajaran Bahasa
inggeris untuk para pelajar di sekolah. Langkah kerajaan untuk menekankan
pendedahan Bahasa inggeris adalah dengan pelaksanaan dasar PPSMI oleh Tun Dr.
Mahathir Mohamad pada tahun 2003. Ianya bertujuan untuk membangunkan serta
mempersiapkan sumber tenaga utama manusia dari peringkat awal persekolahan.
Seterusnya,
KPM telah melaksanakan Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuh Bahasa
Inggeris (MBMMBI) yang berobjektifkan untuk melahirkan masyarakat yang berjaya
menguasai Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dalam sistem Pendidikan negara,
meweujudkan masyarakat yang Bersatu-padu dan mampu bersaing di peringkat local
dan global. Kerajaan juga bermatlamat untuk meningkatkan kompetensi guru Bahasa
Melayu dan Bahasa Inggeris serta meningkatkan infrastruktur dan bahan sokongan
semasa PdP dijalankan.
Sistem
pengajaran dan pembelajaran di sekolah juga memastikan sukatan pelajaran
diperbaiki dengan memastikan setiap pelajar diberi peluang untuk berbahas inggeris
dengan baik. Antara usaha yang dilakukan ialah dengan memastikan pihak
kaunseling turut bekerjasama dalam memberi semangat kepada pelajar luar bandar
supaya tidak merasa rendah diri sekiranya bertutur dalam Bahasa selaim Bahasa
melayu, mewajibkan 30 minit diperuntukkan bagi pelajar membuat ulasan secara
lisan untuk mempraktikkan penggunaan Bahasa inggeris. Akhir sekali, mewajibkan
pelajar mwnjalani Ujian Lisan Bersepadu Sekolah (ULBS) untuk setiap semester.
8.
memacu inovasi ICT untuk pembelajaran jarak jauh dan terarah kendiri.
Sebelum bermulanya pendemik wabak
COVID-19 berlaku, semua sekolah dan institusi pengajian tinggi telah melaksanakan
PdP secara bersemuka di mana pelajar akan pergi ke sekolah atau ke tempat
pengajian dan guru-guru atau para pensyarah akan mengajar dengan menggunakan
papan putih atau bahan-bahan mengajar yang lain. Akan tetapi setelah bermulanya
pandemik COVID-19 berlaku, Perintah Kawalan Pergerakan telah diumumkan oleh Tan
Sri Dato’ Muhyiddin Yassin pada 16 mac 2020 dimana antara kandungan perutusan
tersebut ialah penutupan semua TASKA, sekolah kerajaan dan swasta termasuk
sekolah harian, sekolah berasrama penuh, sekolah antarabangsa, pusat tahfiz dan
lain-lain institusi Pendidikan rendah, menengah dan pra-universiti. Selain itu,
termasuk juga penutupan semua institusi Pendidikan tinggi (IPT) awam dan swasta
serta institut Latihan kemahiran di seluruh negara bagi usaha untuk
menghentikan penularan wabak COVID-19 tersebut.
Maka, bermulanya dari peristiwa
tersebut, PdP telah diubah kepada PdPR iaitu Pengajaran dan Pembelajaran di
Rumah di mana semua pelajar dan guru akan melakukan pengajaran dan pembelajaran
jarak jauh secara atas talian. Pelbagai platform aplikasi telah digunakan
seperti Google Meet, Zoom, Webex, Youtube dan lain-lain supaya para pelajar dan
para guru dapat berinteraksi bersama pelajar. Disamping itu, aplikasi seperti
Google Classroom dan Google Form juga digunakan dimana pelajar dapat
melaksanakan tugasan seperti kerja rumah, assignment, ujian penilaian,
peperiksaan dan banyak lagi secara atas talian.
Oleh itu, setiap guru dan pelajar
perlu mengetahui dan mahir menggunakan gajet seperti telefon, computer, laptop
dan lain-lain gajet serta mahir dalam menguasai penggunaan aplikasi tersebut
supaya dapat melaksanakan PdPR dengan sempurna. Maka, terbuktilah bahawa setiap
huru dan pelajar berupaya celik IT dalam melakukan pembelajaran jarak jauh.
9.
Meningkatkan sokongan kepada guru bagi penambahbaikan pengajaran.
Antara usaha yang telah diberikan
ialah kementerian ialah pelaksanaan laluan kerjaya guru. Laluan kerjaya guru
ini ialah laluan bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) bagi memberi
pengalaman yang lebih luas dalam bidang kepakaran khusus Pendidikan.Pakar
bidang khusus Pendidikan merujuk PPP yang berpengetahuan mendalam, berkemahiran
tinggi, berpengalaman luas dalam bidang kepakaran khusus dan mengamalkan nilai
professional Pendidikan dalam bidang kepakaran khusus serta menjadi sumber
inspirasi, sumber rujukan, penasihat dan pembimbing kepada rakan sejagat
disamping membuktikan kecemerlangan keberhasilan yang diperakui oleh
organisasi.
Selain itu, Guru Malaysia juga
dilaksanakan iaitu merupakan satu inisiatif untuk memastikan setiap guru
didaftarkan dalam Sistem Guru Malaysia (SGMy) dan diberi Sijil Guru Malaysia bagi
melayakkan PPP melaksanakan tugas sebagai pendidik di mana-mana institusi
Pendidikan yang berdaftar di Malaysia. Ianya bertujuan untuk memastikan
profesionalisme PPP berteraskan tiga elemen seperti dalam model guru Malaysia
iaiitu roh & jiwa guru (nilai& etika), jati diri & kenegaraan serta
pengetahuan dan kemahiran.
Akhir sekali, semasa pandemik COVID-19 berlaku, guru-guru telah mengalami kesukaran kerana tidak dapat melaksanakan pengajaran dan pembelajaran secara bersemuka Bersama anak-anak murid. Oleh itu, Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) telah dilaksanakan supaya guru-guru dapat berhubung dengan murid-murid demi menjalankan pembelajaran harian. Disamping itu, PdPR ini juga telah ditambah baik supaya meringankan beban murid serta mengurangkan tekanan yang dia alami oleh mereka.
10.
memperluas pilihan Pendidikan vokasional melalui Pendidikan vokasional swasta
Pendidikan vokasional juga berperanan sebagai sistem
alternatif bagi Latihan Pendidikan bercorak kemahiran dalam usaha untuk
menyediakan mereka memenuhi permintaan pasaran pekerjaan pada masa hadapan. KPM
menekankan bahawa Pendidikan dan Latihan teknikal dan Vokasional (TVET) di
negara ini seharusnya memberi fokus kepada hala tuju pekerjaan dan amalan
industri bagi menghasilkan tenaga kerja yang cekap melalui penekanan terhadap
komponen praktikal, kemahiran psikomotor dan pendedahan kepada Latihan
industri.
Di Malaysia, pelaksanaan TVET dikenali sebagai Code of Practice fot Tvet Programme Accreditation (COPTPA) sistem ini di bangunkan secara Bersama oleh agensi Kelayakan Malaysia (MQA), Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) dan pakar pakar TVET. Dalam Rancangan Malaysia Ke 10, telah dinyatakan 72 buah sekolah vokasional dan 8 buah sekolah Teknik dinaik taraf menjadi kolej vokasional. Manakala dalam RMK 11, dana 4.6 bilion diperuntukkan kepada semua institusi kemahiran Teknik dan vokasional.
Comments
Post a Comment