ANALISIS PELAKSANAAN DAN PENCAPAIAN PELAN PEMBANGUNAN PERINGKAT GELOMBANG PERTAMA ( 2013 – 2015 ) KE ARAH MENAMBAH BAIK SISTEM PENDIDIKAN MALAYSIA
Gelombang
pertama Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia bermula dari tahun 2013-2015.
Pelan ini memberi tumpuan kepada pembinaan asas transformasi dan memberi
penekanan kepada menambahbaik sistem dengan mempercepat perubahan kaedah
pelaksanaan program. Fokus berkenaan adalah 100% murid menguasai program
Literasi dan Numerasi (LINUS) selepas tiga tahun persekolahan, peningkatan
enrolman murid dan pengurangan 25% jurang bandar dan luar bandar.
GELOMBANG & ANJAKAN PPPM.
1.
Melaksana
program Transformasi Daerah
Kementerian
mendapati bahawa terdapat korelasi yang tinggi dalam amalan sekolah yang
meningkat dengan cepat dan sekolah berprestasi baik. Sebaliknya terdapat
perbezaan antara amalan sekolah tersebut dengan sekolah berprestasi rendah.
Sekolah
berprestasi rendah umumnya bekerja keras dengan bilangan program yang perlu
dilaksanakan dan melaporkan bahawa mereka tertekan dan terbeban. Sebaliknya,
sekolah yang berprestasi bai, Pengetua mempunyai kefahaman yang kukuh tentang
perkara penting untuk sekolah mereka, bertindak tegas dan memberi tumpuan
kepada guru dan masyarakat tentang amalan utama yang perlu dilaksanakan.
PPD
sebagai organisasi yang paling hampir dengan sekolah akan memainkan peranan
baharu dalam menyediakan sokongan yang diperlukan oleh sekolah di bawah
tadbiran mereka. Program Transformasi Daerah melibatkan empat perkara yang
melibatkan sokongan dan akauntabiliti.
Program Transformasi Daerah yang
melibatkan sokongan iaitu :
-
Mengupaya
kepimpinan tempatan
Pertukaran
peranan JPN dan PPD memberi tumpuan dalam memberi sokongan kepada sekolah dalam
daerah. PPD menjanjikan untuk :
i.
Membantu
pemahaman pihak sekolah dalam menghadapi cabaran dan mengetahui punca utama
cabaran tersebut
ii.
Menjadi
satu badan penyelesaian masalah yang menyumbang idea untuk menyelesaikan
masalah tersebut
iii.
Memberi
sokongan dan sasaran sumber kepada pihak sekolah untuk mengatasi cabaran
iv.
Melindungi
sekolah daripada beban urusan pentadbiran untuk membolehkan pihak sekolah
meningkatkan prestasi pengajaran dan pembelajaran
v.
Mengenali
dan mengiktiraf amalan baik di sekolah dan menyebarkannya ke seluruh negara
-
Memberi
sokongan kepada organisasi yang paling memerlukan
Sokongan
dan intervensi yang menjurus kepada sekolah didorong oleh daerah dan didaya
oleh negeri. Sokongan kepada sekolah daripada PPD kepada guru, pengetua dan
murid adalah berdasarkan dua kaedah iaitu penyelesaian rekaan PPD, dan
penyelesaian rekaan pusat.
Penyelesaian
rekaan PPD adalah berkaitan dengan isu-isu yang mempunyai kepelbagaian punca
yang tinggi serta memerlukan penyelesaian yang disesuaikan oleh pihak sekolah.
Penyelesaian untuk guru ialah jaminan masa pengajaran dengan mengehadkan masa
maksimum guru berada diluar sekolah. Manakala penyelesaian untuk pengetua pula
ialah komuniti pembelajaran professional yang diketuai oleh seorang pengetua
yang teguh. Penyelesaian untuk murid pula ialah melalui intervensi kehadiran
dan disiplin murid.
Manakala
penyelesaian rekaan pusat adalah berkaitan dengan isu-isu yang mempunyai
kerumitan yang tinggi dan memerlukan sokongan daripada pusat untuk
penyelesaian. Penyelesaian unutk guru ialah pembimbing guru ( SISC+ ) yang akan
meningkatkan pengenalan kurikulum baharu dan penilaian, serta membimbing guru
mengenai amalan pengajaran asas. Manakala penyelesaian untuk pengetua pula ialan
peluasan program rakan sekolah iaitu penambahbaikan melalui peranan SIPartner+
dengan memberi sokongan secara satu per satu terhadap kepimpinan pengajaran.
Penyelesaian untuk murid pula melalui LINUS iaitu memperkenalkan program baharu
iaitu Literasi Bahasa Inggeris, dan menyemak program Bahasa Melayu iaitu proses
dan kandungan pengajaran
Program Transformasi Daerah yang
melibatkan akauntabiliti ialah :
-
Menambat
akses, kualiti dan ekuiti
Hasil
matriks berlandaskan akses, kualiti dan ekuiti manakala input matriks
berlandaskan penjana untuk meningkatkan kualiti pengajaran. Ranking baharu
dilihat pada peringkat nasional, negeri, daerah, sekolah dan murid bagi
memastikan KPI terpenting tercapai.
-
Disiplin
pemantauan, penyelesaian masalah, dan pengambilan tindakan
Dialog
pencapaian di semua peringkat adalah untuk memastikan sekolah, daerah dan
negeri boleh mencapai sasaran. Dialog pencapaian atau dialog prestasi merupakan satu forum yang bermula dari
peringkat KPM hingga sekolah bagi membincangkan prestasi Pendidikan berdasarkan
data dan fakta dan diakhiri dengan satu set tindakan konkrit yang akan
dilaksanakan oleh pihak JPN/PPD/Sekolah. Dialog ini merupakan pemantauan
daripada pihak atasan kepada pihak bawahan untuk menilai dan memastikan penyampaian
berada pada landasan yang betul. Dialog prestasi memastikan bahawa kitaran
membuat keputusan yang dipacu oleh data berlaku di semua peringkat
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) Bahasa Malaysia Sekolah Jenis Kebangsaan direka bentuk untuk murid yang bahasa ibundanya bukan bahasa Malaysia. Kementerian telah melaksanakan KSSR Bahasa Malaysia yang direka bentuk khusus untuk mengajar murid yang bahasa ibundanya bukan bahasa Malaysia dan tidak mendapat pendedahan “immersion” seperti di sekolah kebangsaan. Kurikulum ini menetapkan standard yang sama tetapi mengurangkan bilangan keperluan pembelajaran pada awal tahun pendidikan rendah. Keperluan pembelajaran akan disamakan secara beransur-ansur hingga Tahun 6. Di samping itu, kemahiran guru akan ditingkatkan dalam menyampaikan kurikulum baharu kepada murid yang bahasa ibundanya bukan bahasa Malaysia. Kementerian juga akan menyediakan kelas pemulihan di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) bagi murid Tahun 4 hingga Tahun 6 untuk meningkatkan standard bahasa Malaysia mereka ke tahap penguasaan kemahiran yang ditentukan.
3. Mengukuhkan
praktikum dalam program Vokasional
Usaha membangunkan laluan vokasional menjadi
keutamaan. Kementerian menyedari bahawa usaha yang lebih besar perlu diambil
bagi merombak laluan vokasional sedia ada. Kementerian memanfaatkan sumber
tambahan dalam Pelan Transformasi Pendidikan Vokasional bagi memastikan pelan
ini dapat mencapai aspirasi negara. Kementerian juga akan mula membangunkan dan
merintis intervensi untuk laluan pendidikan bagi membantu penambahbaikan dalam
bidang seperti pendidikan agama dan pendidikan untuk kumpulan berkeperluan
khusus
Peratusan murid lepasan PMR yang meneruskan pengajian
vokasional kini mencecah 4.6%, berbanding dengan 4% pada tahun 2012.
Kementerian berjaya menambah bilangan Kolej Vokasional (KV) daripada 15 buah
kepada 72 buah pada tahun 2013, lantas membuka peluang bagi lebih ramai murid
meneruskan pengajian dalam pelbagai bidang vokasional. Kementerian juga
menjalinkan kerjasama dengan beberapa Institut Latihan Kemahiran Awam dan
Swasta (ILKA dan ILKS) melalui tajaan yuran bagi murid yang ingin meneruskan
pengajian dalam kursus yang tidak ditawarkan di KV.
4. Merombak
IPG dan latihan praperkhidmatan
Gelombang
1 akan memberi tumpuan kepada peningkatan standard profesional, dan menambah
baik sistem sokongan, serta persekitaran kerja. Lima langkah akan diambil:
(i)
Meningkatkan
profl profesion keguruan
(ii)
Meninggikan
syarat kelayakan kemasukan untuk ambilan baharu
(iii)
Mengaitkan
prestasi dengan kompetensi
(iv)
Meningkatkan
peruntukan bagi pembangunan profesional berterusan
(v)
Mengurangkan
beban pentadbiran yang dipikul oleh guru.
Secara
keseluruhan, langkah ini bertujuan menyediakan peluang dan sokongan yang
diperlukan oleh guru bagi menggalakkan peningkatan kemahiran dan kecemerlangan
mereka dalam pekerjaan
-
Meningkatkan
profil profesion keguruan
Kementerian
akan memperkukuhkan status profesion keguruan supaya menjadi profesion pilihan.
Di Korea Selatan, profesion keguruan adalah pilihan kerjaya paling popular
kerana mempunyai status sosial yang tinggi, kesukaran untuk memperoleh sijil
mengajar, gaji yang tinggi, dan kestabilan kerjaya. Kementerian berhasrat untuk
melaksanakan kempen pemasaran dan pengambilan bersasaran, berfokus kepada
mereka yang berprestasi tinggi dan segmen yang mengalami kekurangan tenaga
pengajar termasuk bidang seperti Bahasa Inggeris, Sains, dan guru lelaki.
Kementerian akan mengadakan jerayawara di sekolah, pameran pendidikan dan iklan
TV bersasaran untuk meningkatkan jenama perguruan. Kementerian berhasrat untuk
memilih guru pelatih daripada lulusan 30% terbaik dan mungkin mengurangkan saiz
ambilan sekiranya kumpulan pemohon pada sesuatu tahun tidak mempunyai kelayakan
yang ditetapkan. Kementerian juga akan melaksanakan dasar ini di IPT.
-
Mengukuhkan
kaitan antara prestasi dengan kompetensi
Penambahbaikan
kualiti guru bermula dengan pentakrifan yang jelas tentang kecemerlangan
profesion keguruan. Kementerian akan dapat mengenal pasti bidang yang
memerlukan sokongan, dan dengan itu dapat menyediakan bantuan yang tepat kepada
guru yang memerlukannya. Bagi mencapai tujuan ini, Kementerian akan menyediakan
satu instrumen yang menyatakan dengan jelas kompetensi yang perlu dimiliki oleh
guru dalam tempoh perkhidmatan yang berbeza, merentas empat dimensi: pengajaran
dan pembelajaran, nilai-nilai profesional, aktiviti di luar bilik darjah, dan
sumbangan profesional. Instrumen ini akan dirintis pada 2013 dan diguna pakai
pada 2014. Kementerian berhasrat menggunakan instrumen ini untuk menggantikan
semua instrumen lain yang digunakan pada masa ini, termasuk Laporan Nilaian
Prestasi Tahunan (LNPT). Instrumen penilaian guru yang baharu, dicadangkan
hampir 60% daripada skor penilaian berdasarkan keberkesanan pengajaran guru.
Penilaian ini ditentukan melalui pencerapan guru di dalam bilik darjah serta
keberhasilan murid dalam kelas yang diajar oleh guru itu. Kementerian juga
mencadangkan penggunaan lebih daripada seorang penilai untuk setiap guru, dan
mewujudkan proses rayuan untuk guru yang tidak bersetuju dengan penilaian yang
dilakukan terhadap mereka. Objektif penilaian ini adalah untuk mewujudkan suatu
pendekatan yang memastikan ketekalan dan keobjektifan keseluruhan penilaian,
serta memupuk budaya prestasi cemerlang di sekolah.
-
Meninggikan
syarat kelayakan kemasukan untuk ambilan guru baharu
Selaras
dengan aspirasi IPG untuk menjadi universiti latihan perguruan bertaraf dunia,
Kementerian akan menetapkan standard yang lebih tinggi untuk lulus latihan
perguruan dan seterusnya diambil bertugas sebagai guru di bawah Kementerian.
Langkah yang serupa akan dilaksanakan di IPT. Pada masa hadapan siswazah akan
diambil bekerja hanya setelah mereka dapat menguasai kompetensi minimum yang
diharapkan melalui praktikum dan kerja kursus dalam latihan perguruan. Syarat
ini adalah untuk memastikan hanya guru yang terbaik dan paling layak menyertai
profesion keguruan. Walau bagaimanapun, guru pelatih sedia ada di IPG dan di
IPTA tidak terikat dengan dasar baharu ini. Sehingga kini, Kementerian telah
mengambil hampir 15,000 guru pelatih setiap tahun. Oleh sebab kekurangan guru
secara mutlak bukan lagi menjadi isu, Kementerian sedang meneliti pengurangan
ambilan guru pelatih secara berperingkat sehingga 50% dalam tempoh lima tahun
akan datang. Dalam masa yang sama, dengan kadar persaraan sedia ada,
dijangkakan akan berlaku pengurangan dalam saiz kohort sebanyak 10% menjelang
2025. Kementerian akan memantau perubahan saiz bilangan guru yang berada dalam
sistem bagi memastikan apa-apa pengurangan ambilan guru baharu tidak akan
menjejaskan saiz kelas atau keberhasilan murid.
5. Melaksanakan
1BestariNet
Projek
Perkhidmatan 1BestariNet (1BestariNet) merupakan satu inisiatif yang
dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dengan kerjasama YTL
Communications Sdn. Bhd. untuk menggantikan dan menambah baik sistem rangkaian
ICT di sekolah-sekolah. Ia adalah suatu penambahbaikan kepada perkhidmatan
SchoolNet yang telah tamat pada 31 Disember 2010 dengan menekankan aspek
perkhidmatan rangkaian end to end solutions (E2E) dan Virtual Learning
Environment (VLE). Projek ini melibatkan 10,000 buah sekolah yang dilengkapi
dengan akses internet berkelajuan tinggi dan platform pembelajaran maya yang
mengaplikasikan jaringan internet berkelajuan tinggi serta akses kepada
penyelesaian pendidikan bersepadu bertaraf dunia. 1BestariNet akan mengubah
platform pendidikan di Malaysia serta merapatkan jurang digital di antara murid
di kawasan bandar dan luar bandar dengan menyediakan pendidikan berteraskan
internet yang berkualiti kepada semua rakyat Malaysia. Inisiatif Kerajaan ini
bakal menjadikan Malaysia negara pertama di dunia yang dilengkapi dengan akses
internet mudah alih 4G dan VLE sedia ada di semua sekolah seluruh Malaysia.
1BestariNet mempunyai impak sebagai pemangkin utama kepada penembusan internet
serta unjuran dalam peningkatan pendapatan negara.
Atas
persetujuan Unit Perancang Ekonomi ( EPU ), anggaran peruntukan untuk
1BestariNet bagi tempoh:
-
5
tahun pertama berjumlah RM347 juta setahun (RM1.735 billion)
-
5
tahun kedua berjumlah RM295 juta setahun (RM1.475 billion)
-
5
tahun ketiga berjumlah RM251 juta setahun (RM1.255 billion)
-
Secara
kesuluruhannya, RM4.465 billion bagi tempoh 15 tahun
Namun,
terdapat beberapa hasil perbincangan dan penemuan daripada PAC Parlimen setelah
meneliti isu-isu perkhidmatan 1BestariNet seperti berikut :
·
Kelewatan
Penyambungan Internet
Penyambungan
capaian internet ke 4,176 buah sekolah lewat disiapkan antara 12 hingga 439
hari daripada tempoh pelaksanaan yang telah ditetapkan iaitu 30 Mac 2013.
Selain itu, tiada kelulusan lanjutan masa diberikan dan tiada denda lewat
dikenakan kepada kontraktor oleh KPM
walaupun telah melepasi tempoh pemasangan yang ditetapkan.
·
Tahap
Penggunaan VLE Yang Rendah
Di
bawah 1BestariNet, sekolah-sekolah dilengkapi dengan penyelesaian bersepadu yang
membolehkan pengajaran, pembelajaran, kolaborasi dan pengurusan pentadbiran
dijalankan di internet melalui ‘Frog VLE’, yang boleh diakses di sekolah atau
di mana-mana sahaja tempat yang mempunyai capaian internet. Kos kesuluruhan VLE
adalah berjumlah RM513.31 juta yang terdiri daripada lessen aplikasi VLE
sejumlah RM250 juta serta pengurusan dan penyenggaraan VLE sejumlah RM262.81
juta selama dua tahun enam bulan.
Hasil
analisis terhadap penggunaan VLE berdasarkan login pelajar, guru dan ibu bapa
di seluruh Malaysia bagi tempoh 1 Mac hingga 30 Mac 2014 mendapati penggunaan
VLE adalah amat rendah seperti berikut :
Ø
Pelajar
antara 0.17% hingga 0.63%
Ø
Guru
antara 0.57% hingga 4.69%
Ø
Ibu
bapa antara 0.01% hingga 0.03%
6. Meningkatkan
enrolmen prasekolah dan sekolah menengah
Kementerian
akan memastikan setiap kanak-kanak mempunyai peluang yang sama untuk
mendapatkan pendidikan tanpa mengira latar belakang etnik, status sosioekonomi
atau lokasi. Matlamat ini akan dapat dicapai melalui usaha meningkatkan
enrolmen bagi memastikan pencapaian akses sejagat pada peringkat prasekolah,
pendidikan rendah, menengah rendah dan menengah atas.
Langkah
yang akan diambil termasuk:
·
Memastikan
fasa dan tempoh pendidikan setara dengan amalan sistem pendidikan berprestasi
tinggi
·
Memperluas
akses dan meningkatkan enrolmen pada peringkat prasekolah
·
Menggunakan
pendekatan yang lebih berfokus, memberi bantuan kewangan berasaskan keperluan
dan menyedia bentuk bantuan lain bagi menangani isu murid tidak berdaftar dan
murid berisiko tercicir daripada sistem pendidikan.
Kementerian
akan memberikan tumpuan ke arah meningkatkan enrolmen dan menambah baik kualiti
prasekolah secara serentak dalam Gelombang 1. Walaupun pendidikan prasekolah tidak
akan diwajibkan, Kementerian akan mengurangkan halangan kepada akses bagi
menggalakkan enrolmen dan kehadiran pada peringkat prasekolah. Usaha ini
melibatkan peningkatan kesedaran dalam kalangan ibu bapa tentang kepentingan
pendidikan prasekolah dan juga penyediaan bantuan kewangan kepada keluarga
berpendapatan rendah. Pendapatan minimum bagi mendapatkan bantuan yuran akan
disemak semula bagi menyokong usaha meningkatkan kehadiran murid. Pendekatan
sebegini berupaya menggalakkan peningkatan enrolmen secara berkesan seperti
dibuktikan oleh sistem pendidikan berprestasi tinggi yang lain seperti di
Singapura dan Finland yang berjaya menghampiri tahap enrolmen sejagat bagi
prasekolah
Selari
dengan inisiatif prasekolah NKRA sedia ada yang menjurus ke arah meningkatkan
enrolmen, Kementerian akan bekerjasama dengan sektor swasta bagi memastikan
terdapat tempat yang mencukupi untuk menampung peningkatan permintaan. Sektor
swasta diharap dapat membantu dalam pencapaian sasaran enrolmen dengan jangkaan
sebanyak 70% daripada penubuhan prasekolah baharu dioperasikan oleh pihak
swasta. Menjelang tahun 2020, 50% pusat pendidikan prasekolah akan diusahakan
oleh sektor swasta. Bagi menyokong pertumbuhan prasekolah swasta, Kementerian
akan menaikkan kadar bantuan yuran, geran pelancaran dan keutamaan pinjaman
bagi pembukaan dan peluasan pusat prasekolah.
Kementerian
juga sedar cabaran yang dihadapi dalam mengekalkan dan meningkatkan kualiti
prasekolah sepanjang tempoh peluasan tersebut. Kementerian akan meneliti semula
geran per kapita bagi membolehkan prasekolah menawarkan aktiviti kokurikulum
yang lebih luas untuk kerajaan meningkatkan kualiti murid. Garis panduan akan
disediakan bagi membantu prasekolah kerajaan merancang aktiviti kokurikulum
yang bersesuaian untuk murid. Kementerian juga akan mengkaji semula geran
bantuan makanan tambahan bagi memastikan murid mendapat makanan berkhasiat yang
dapat membantu perkembangan kognitif semasa tempoh penting tumbesaran
kanak-kanak. Inisiatif ini akan dilaksanakan bermula pada pertengahan tahun
2013.
7. Mentransformasi Kementerian |
|
Kementerian Pelajaran memainkan peranan utama dalam menyediakan kepimpinan, hala tuju dasar, dan sokongan yang diperlukan dalam usaha meningkatkan sistem pendidikan Malaysia. Di samping mendukung harapan dan aspirasi rakyat serta berdepan dengan cabaran yang mendatang, Kementerian perlu mentransformasikan susunan bahagian-bahagiannya serta cara beroperasi bagi merapatkan jurang antara pembentukan dasar dan keupayaan pelaksanaan.
Kementerian
akan memastikan pihaknya mempunyai kebolehan dan keupayaan menyediakan pelbagai
jenis dan peringkat sokongan yang sesuai kepada sekolah dan pelajar. Usaha ini
memerlukan suatu transformasi utama dalam organisasi Kementerian dalam membangunkan
JPN dan PPD, yang keadaanya lebih hampir dengan sekolah, dan lebih sesuai untuk
memenuhi keperluan khusus pihak sekolah.
Langkah
yang akan diambil termasuk:
·
Menjajar
semula peranan dan tanggungjawab setiap peringkat Kementerian bagi membolehkan
pengkhususan organisasi dan saluran penyampaian yang lebih jelas ke setiap
sekolah
·
Memberi
lebih kuasa dan kebertanggungjawaban kepada pihak JPN dan PPD dalam menjalankan
peranan yang semakin bertambah bagi menyokong pihak sekolah
·
Mengukuhkan
fungsi teras di peringkat Kementerian.
-
Menetapkan
semula peranan dan mengukuhkan JPN dan PPD
Transformasi
yang kompleks dan menyeluruh ini memerlukan penambahbaikan asas dalam keupayaan
dan kebolehan Kementerian untuk melaksanakan dasar dan program. Justeru, Gelombang
1 perlu menggabungkan perancangan jangka panjang tentang struktur dan fungsi
yang dihasratkan, dan langkah jangka pendek untuk meningkatkan peranan PPD yang
bertanggungjawab mempercepatkan peningkatan prestasi sekolah melalui inisiatif
peringkat daerah yang sistematik.
-
Membangunkan
visi yang jelas
Kerjasama
dengan agensi pusat, khususnya JPA akan dilakukan bagi menentukan dengan jelas
organisasi Kementerian yang akan distrukturkan semula. Perkara ini merangkumi
bukan sahaja peranan, struktur organisasi, serta bilangan pegawai di peringkat
pusat, negeri dan daerah, tetapi juga perincian tentang cara pelaksanaan ini
akan beralih kepada gelombang seterusnya. Pada penghujung tahun 2013, pelan
akhir akan dipersetujui oleh pihak berkaitan dan pelaksanaannya berkuat kuasa
pada tahun 2014.
-
Menghalusi
peranan dan tanggungjawab di peringkat pusat, negeri dan daerah
Skop
peranan JPN dan PPD pada masa ini adalah setara dengan peranan di peringkat
Kementerian. Struktur ini mengakibatkan pertindihan fungsi di pelbagai
peringkat dan kadangkala Kementerian atau JPN mengeluarkan arahan terus ke
peringkat sekolah tanpa melalui PPD. Pelaksanaan tanggungjawab secara umum ini
menampakkan seolah-olah tidak ada pengkhususan dan tumpuan dalam pelbagai
fungsi Kementerian dan organisasi di bawahnya. Contohnya, pegawai jaminan
kualiti di PPD bukan sahaja bertanggungjawab terhadap kualiti pengajaran guru,
dan mengurus latihan bagi pengetua/guru besar tetapi pada masa yang sama
menguruskan kelayakan International Organisation of Standardisation (ISO) di
sekolah.
Kementerian
akan menyemak semula peranan dan tanggungjawab sedia ada bagi menyediakan
saluran penyampaian yang lebih jelas dari peringkat pusat ke peringkat sekolah.
Peranan dan tanggungjawab yang dicadangkan ini akan dirintis pada tahun 2013 di
negeri Kedah dan Sabah, seiring dengan Program Transformasi Daerah serta pelan
pembangunan pendidikan yang lebih meluas. Sebaik sahaja diluluskan oleh JPA,
pelaksanaan program transformasi daerah ini akan diperluas pada tahun 2014.
Peranan dan tanggungjawab yang dicadangkan bagi setiap peringkat adalah seperti
yang berikut:
v
Kementerian: Akan mengekalkan fungsinya dalam
perancangan makro dan penggubalan dasar
v
JPN: Akan memberi tumpuan kepada
penyelarasan dan penyampaian segala perancangan, serta menjadi penghubung yang
penting antara penggubal dasar dan pelaksana di peringkat bawah. JPN akan dapat
mengemas kini pelaksanaan program dan inisiatif berdasarkan keperluan daerah
dalam negeri tersebut. JPN juga akan bertanggungjawab memantau kemajuan setiap
PPD dan menggalakkan kerjasama dan perkongsian amalan terbaik di seluruh
daerah. Seterusnya, JPN akan berurusan dengan pihak berkepentingan di peringkat
Kementerian dan peringkat negeri untuk menyelaraskan sumber untuk memastikan
impak yang lebih berkesan.
v
PPD: Akan bertindak sebagai rakan
pembantu dan pemantau sekolah selari dengan Program Transformasi Daerah. PPD
perlu mempunyai kebolehan untuk menganalisis data sekolah, mengesan punca
masalah dan mereka bentuk pelbagai bantuan dan sokongan kepada sekolah. PPD
juga akan membantu sekolah untuk melibatkan ibu bapa dan seluruh masyarakat
bagi memaksimumkan impak pelaksanaan. Paling penting, sebagai saluran
komunikasi utama kepada sekolah, PPD akan menyepadukan kesemua arahan daripada
Kementerian dan JPN. Ini dapat mengurangkan karenah birokrasi serta
ketidaksampaian maklumat.
Kementerian
akan mengemas kini dan menjelaskan hak membuat keputusan antara Kementerian,
JPN, PPD dan sekolah berdasarkan peranan dan tanggungjawab yang baharu ini. Hak
yang dicadangkan ini termasuklah memberi kuasa kepada JPN dan PPD membuat
keputusan dalam bidang tertentu seperti penempatan pengetua/guru besar.
Contohnya, sebelum ini, permohonan pertukaran pengetua/guru besar memerlukan
pengesahan terakhir di peringkat Kementerian. Dengan sistem yang baharu ini,
pihak PPD dibenarkan untuk meluluskan pertukaran dalam daerah dan JPN pula
boleh meluluskan pertukaran antara daerah dalam negeri tersebut, manakala
Kementerian masih mempunyai kuasa meluluskan pertukaran antara negeri. Kuasa
membuat keputusan yang diberi ini akan diseimbangkan dengan rasa
kebertanggungjawaban yang tinggi dalam kalangan JPN dan PPD bagi memastikan
prestasi yang disasarkan tercapai.
8. Memperluas
LINUS & penguasaan Bahasa Inggeris
Kementerian
berhasrat memastikan murid menguasai kecekapan dalam bahasa Malaysia dan bahasa
Inggeris. Langkah yang akan diambil termasuklah:
v
Menggunakan
satu kurikulum dan pentaksiran untuk Bahasa Malaysia di semua sekolah
v
Memperkenal
LINUS 2.0 dan memperkembang skop untuk menangani literasi bahasa Inggeris
v
Meningkatkan
penyampaian mata pelajaran Bahasa Inggeris, contohnya melalui Program Kecekapan
Lisan Bahasa Inggeris untuk Sekolah Menengah (OPS English) ataupun pengajaran
sistem set, iaitu murid dikumpulkan mengikut tahap kemahiran berbahasa mereka
v
Menggiatkan
ujian dan meningkatkan kemahiran guru bahasa Inggeris
v
Memperkenal
intervensi pemulihan dan sokongan bagi bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris
kepada murid yang mengalami kesukaran menguasai kemahiran yang ditetapkan
-
Memperkenal
LINUS 2.0 dan meluaskan skop untuk literasi Bahasa Inggeris
Dasar
semasa Kementerian untuk sokongan pemulihan jelas menyatakan bahawa mana-mana
murid yang menghadapi masalah untuk menguasai kemahiran membaca, menulis, dan
mengira mesti menerima bantuan yang sewajarnya bagi membolehkan mereka berada
di platform yang sama dengan rakan sebaya. LINUS 1.0 dilaksanakan pada tahun
2010 untuk menangani isu literasi bahasa Malaysia dan numerasi dalam kalangan
murid Tahap 1 sekolah rendah. Program ini menunjukkan kejayaan yang
menggalakkan kerana terdapat peningkatan literasi bahasa Malaysia daripada 87%
kepada 98%, dan numerasi daripada 76% kepada 99% dalam kohort rintis. LINUS 2.0
akan dibentuk berdasarkan kejayaan LINUS 1.0 untuk menangani isu literasi
bahasa Inggeris serta literasi bahasa Malaysia, dan isu numerasi. Murid yang
ketinggalan akan dikumpulkan di dalam kelas yang tertentu dan diajar
berdasarkan keperluan mereka. Guru yang mengajar murid ini akan menerima
latihan khusus bagi memastikan mereka dapat mengaplikasi strategi terbaik yang
dapat membantu murid ini menguasai kemahiran yang dikehendaki dan akan
diserapkan semula dalam kurikulum arus perdana.
9. Mewujudkan
pembimbing pengetua sekolah Band 5, 6, 7
Kementerian
menempatkan pembimbing guru dan pengetua/guru besar ( SISC+ dan SIPartners+ )
di sekolah dalam Band 5, 6, 7 yang kebanyakannya adalah sekolah luar bandar.
Kementerian juga sedang mengkaji kaedah bagi menggalakkan lebih ramai guru dan
pengetua/guru besar berprestasi tinggi berkhidmat di sekolah luar bandar.
-
Menempatkan
SISC+ dan SIPartners+ sepenuh masa
Tindakan
lain yang perlu diusahakan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan ini ialah
pemilihan dan penempatan pembimbing guru (SISC+) dan pembimbing pengetua/guru
besar (SIPartners+) sepenuh masa di peringkat PPD
Dengan
mewujudkan jawatan sepenuh masa di PPD, pembimbing akan dapat memberikan
tumpuan penuh kepada tugas sebagai mentor dan membina hubungan yang kukuh
dengan guru dan pengetua/guru besar. Jenis sokongan yang diberikan oleh SISC+
dan SIPartners+ akan disesuaikan mengikut tahap prestasi sekolah tersebut.
Pada
awal 2013, lebih 350 SISC+ ( dengan tumpuan awal kepada Bahasa Malaysia, Bahasa
Inggeris dan Matematik ), dan SIPartners+ dijangka dapat ditempatkan bagi
membantu kajian rintis Program Transformasi Daerah di Kedah dan Sabah.
Menjelang 2015, hampir 2,500 SISC+ dan SIPartners+ dijangka akan ditempatkan di
semua daerah seluruh negara
10. Membina
soalan peperiksaan berelemen Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
-
KBAT
DALAM PENTAKSIRAN PUSAT DAN PEPERIKSAAN
Laporan
PPPM menyatakan, soalan peperiksaan UPSR dan SPM tidak memberi tumpuan yang
mencukupi untuk soalan aras tinggi, sebaliknya murid banyak diuji dengan soalan
di tahap pemikiran tahu dan faham. Keadaan ini secara tidak langsung
mempengaruhi guru menyediakan soalan dan aktiviti pdp yang lebih kepada
penghafalan.
Senario ini perlu diubah supaya guru
dapat memberi tumpuan kepada soalan-soalan aras tinggi. Ke arah itu, peratus
soalan KBAT dalam peperiksaan pusat UPSR dan SPM akan ditingkatkan secara
berperingkat
Pentaksiran
KBAT di sekolah mestilah dilaksanakan secara terancang melalui PS, PP dan
peperiksaan. Bagi memastikan pelaksanaan pentaksiran KBAT yang berkesan, guru
hendaklah melengkapkan diri dengan ilmu dan kemahiran berkaitan
Justeru,
guru perlu bersedia untuk membuat pembaharuan, bersikap terbuka untuk membuat
perubahan dan menerima pandangan orang lain serta berintegriti
Guru perlu mempunyai perspektif baharu dalam pentaksiran untuk menjayakan program pendidikan yang tidak semata-mata berfokuskan peperiksaan bagi melahirkan murid yang berdaya fikir aras tinggi untuk menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi dan berpaya mencipta sesuatu
11. Meningkatkan
standard pengajaran
-
Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
memperkenalkan
satu Pakej KerjayaGuru baru dalam usaha memartabatkan keguruan sebagai
profesion pilihan termasuk kaedahmemberi ganjaran sepanjang tempoh
kerjaya sebagai guru. Menurut laporan awal PelanPembangunan
Pendidikan Malaysia 2013-2025, gelombang pertama (2013-2015) memberifokus
kepada meningkatkan standard profesionalisme guru.
Hala tuju pendidikan
negara yang telah dirangka oleh Kementerian PelajaranMalaysia telah
menggariskan satu matlamat iaitu untuk menjadikan pendidikan di Malaysiasebagai
pendidikan bertaraf dunia. Mampukah kita bergerak ke arah menjadikan
sistempendidikan di negara ini sebagai pendidikan bertaraf dunia? Sebenarnya
perkara ini bukanlahmustahil untuk dicapai jika kita mempunyai kakitangan guru
yang kompeten dan komitedterhadap profesionnya
Cabaran
kepada guru dalam pendidikan kini merangkumi usaha melengkapkan diri dengan
kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi, menangani masalahdisiplin dan
gejala sosial, pengurusan sekolah yang berkesan, harapan menggunung masyarakat
dan banyak lagi. Oleh itu, para guru hendaklah terdiri dari golongan
yangkuat semangat perjuangannya dan bersedia untuk mengadaptasi diri dengan perubahan yang berlaku begitu
pantas masa kini. Persoalannya, adakah tahap guru Malaysia cukup
kompeten dalam menangani cabaran-cabaran ini ? Adakah beberapaperubahan dalam
skim perkhidmatan dan kejayaan yang dicapai dalam
duniapendidikan mahupun kekurangan yang sering
menjadi isu dapat memberikan petunjuk kepada tahap kompetensi guru
Malaysia ?
Guru-guru
di Malaysia amat bertuah kerana kerajaan Malaysia begitu prihatin dansentiasa
memberikan fokus terhadap kemajuan dan kebajikan perkhidmatan mereka. Ini
jelasdilihat dari usaha pengemaskinian Skim
Perkhidmatan Pendidikan sebanyak sembilan kalidi bawah
empat laporan semakan gaji seperti berikut.
v
Suruhanjaya
Diraja mengenai Perkhidmatan Perguruan Malaysia Barat(Suruhanjaya Gaji Aziz
1971)
v
Laporan
Jawatankuasa Khas Gaji Kabinet (JKK) 1976.
v
Laporan
Sistem Saraan Baru (SSB) 1991
v
Laporan
Sistem Saraan Malaysia (SSM) 2002. (Bahagian Sumber Manusia KPM2004)
PPPM telah
menggariskan lima hasil ingin yang dicapai iaitu akses, kualiti, perpaduan dan
kecekapan. Ekoran daripada itu, PPPM telah menekankan beberapa objektif yang
perlu dicapai dan salah satu daripadanya ialah meningkatkan kualiti guru.
Menerusi inisiatif kementerian menilai prestasi guru melalui PBPPP jelas dapat
merubah stigma negatif guru-guru terhadap berlakunya bias. Pelaksanaan ini
mampu menghasilkan guru yang kompeten terhadap semua aspek penilaian yang
dibuktikan berdasarkan eviden yang diberikan. Keberhasilan tersebut
sekurang-kurangnya dapat melahirkan guru berkualiti bersesuaian dengan
kompetensi masing-masing. Namun daripada kajian yang dijalankan hasil yang
didapati adalah sebaliknya yang mana PBPPP telah mewujudkan ketidaksamarataan
dan bias dalam penilaian serta penambahan dalam tugasan guru. Jika dibuat
perbandingan guru zaman kolonial dengan guru kini amat jauh berbeza dari segi
kualitinya. Guru dahulu hanya menumpukan sepenuh perhatian terhadap core
business mereka iaitu mengajar namun guru kini lebih banyak menghabiskan masa
menguruskan data, fail, rekod dan laporan, menguruskan pelbagai pertandingan
kurikulum dan kokurikulum serta program akademik dan bukan akademik di luar
sekolah. Guru kelas pula dibebankan dengan pelbagai kerja perkeranian seperti
sistem kemasukan data yang menyebabkan masa guru untuk tujuan persediaan alat
bantu mengajar dan rancangan mengajar serta menyemak buku latihan pelajar.
Kesemua tugasan tambahan yang diberikan kepada guru ini telah mengganggu tahap
fokus guru terhadap core business seorang guru. Tugasan yang ditanggung oleh
guru ini mendatangkan pelbagai implikasi yang negatif kepada guru dan juga
bidang pendidikan. Keadaan ini tidak seiring dengan PPPM yang ingin
memartabatkan taraf pendidikan dan memperkasakan kualiti guru-guru di Malaysia
12. Mengukuhkan
kualiti Pendidikan STEM
Istilah STEM ini bermula pada awal tahun 90-an di
Amerika Syarikat dalam polisi-polisi kerajaan Amerika Syarikat; (Koehler, C.,
Binns, I. C. & Bloom 2015). STEM merupakan pendidikan secara bersepadu di
Malaysia yang disokong oleh beberapa dasar.
Dasar yang pertama ialah dasar 60:40 (Sains/Teknikal :
Sastera) yang telah mula dilaksanakan pada tahun 1970 dengan matlamat utama
iaitu menyediakan lebih ramai murid yang berkelayakan serta dapat meneruskan
pengajian di peringkat tertiari dalam bidang Sains dan Teknologi (S&T).
Dasar ini juga berhasrat untuk memenuhi keperluan tenaga kerja berkemahiran
tinggi dalam industri bagi memacu ekonomi Malaysia. Walaubagaimanapun, menurut
Meng et al. (2014), sasaran 60% kemasukan murid ke bidang sains dan 40% ke
bidang sastera yang diletakkan oleh kerajaan semenjak tahun 1970an belum
mencapai sasaran.
Dasar yang kedua ialah Dasar Sains, Teknologi dan
Inovasi Negara (DSTIN) yang telah diperkenalkan pada 1986 bagi menyokong
pencapaian aspirasi Malaysia untuk menjadi negara maju. Penggunaan Sains dan
Teknologi amat digalakkan sebagai satu alat kepada pembangunan ekonomi bagi
meningkatkan kemudahan fizikal dan kesejahteraan rakyat. Dasar ini disemak
semula pada tahun 2003 agar selari dengan keperluan negara mencapai hasrat
Wawasan 2020. Wawasan 2020 (W2020) yang telah dilancarkan pada tahun 1991
merupakan sumber yang meyokong Pendidikan STEM dengan tujuan untuk meningkatkan
Malaysia menjadi sebuah negara perindustrian dan negara maju sepenuhnya
menjelang tahun 2020. Salah satu cabaran strategik dalam W2020 ialah mewujudkan
masyarakat saintifik, berdaya saing, dinamik, dan bukan sahaja menjadi pengguna
teknologi tetapi juga menyumbang kepada tamadun saintifik serta teknologi masa
hadapan.
Dasar terakhir yang menyokong pelaksanaan pendidikan
STEM ialah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (PPPM 2013-2025)
iaitu merujuk kepada Malaysia Education Blueprint (2013).
Comments
Post a Comment