Analisis Pelaksanaan dan Pencapaian Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (2006-2010)
Misi Dan Matlamat Pelan Induk Pembangunan Pendidikan
Misi :
' Merintis Pembaharuan : Satu Misi Nasional '
Matlamat :
Menghasilkan pendidikan berkualiti untuk semua menerusi penyediaan peluang lklklklpendidikan yang adil dan saksama dan memberi perhatian khusus ke atas sekolah yang telah mencapai tahap cemerlang untuk ke tahap yang lebih tinggi
Teras Strategik Pelan Induk Pembangunan Pendidikan
Teras 1 : Membina Negara Bangsa
Fokus : Membangunkan warganegara dari awal persekolahan dengan ciri glokal,patriotik,menyanjung dan menyanjungi warisan budaya serta kesenian negara.
Pelaksanaan |
Berjaya dicapai |
Diteruskan |
Gagal |
Memperkasakan
Bahasa Melayu,meningkatkan disiplin murid,menggiatkan Rancangan Integrasi
Murid Untuk Perpaduan (RIMUP),serta menggiatkan aktiviti kokurikulum dan
sukan bagi membina jati diri serta menerapkan budi bahasa dan adab dalam
kalangan murid.
|
Prestasi Pencapaian:87.9% Menggerakkan gelombang baru
gerakan memperkasa bahasa kebangsaan.
|
Integrasi nasional dan memupuk
kecintaan terhadap seni,warisan dan budaya bangsa. |
Identiti bangsa Malaysia masih
berdasarkan kaum. |
Pelaksanaan
Pada tahun
2006,sekolah – sekolah diberikan Peruntukan Kokurikulum untuk menjalankan
aktiviti kokurikulum.
Pada tahun 2006 kerajaan telah mengeluarkan surat pekeliling Langkah- Langkah bagi memperkasakan Bahasa kebangsaan bagi kakitangan awam kerajaan termasuklah guru untuk menggunakan Bahasa kebangsaan yang baik dan betul. Yang mana Bahasa yang digunakan oleh guru juga memainkan peranan untuk memupuk pelajar untuk menggunakan Bahasa Melayu.
Kegagalan
Teras 2
: Membangunkan Modal Insan
Fokus:
Tumpuan kepada sistem nilai, disiplin,sahsiah,akhlak dan jati diri murid.
Berhasrat melahirkan murid yang kompeten dalam sains dan teknologi, inovatif
dan kreatif serta kebolehpasaran.
Pelaksanaan |
Dicapai |
Diteruskan |
Gagal |
Menyediakan sistem pentaksiran dan penilaian holistik,membina
disiplin murid serta memberi penekanan kepada kebersihan,kesihatan dan
keselamatan. |
Prestasi pencapaian: 92.9%. Menggerakkan usaha melengkapkan diri
pelajar dengan kemahiran komunikasi,kebolehan menggunakan ICT dengan
baik,berfikir secara kreatif dan kritis ,dan mengamalkan pembelajaran
sepanjang hayat. |
Membangunkan modal insan yang mempunyai jati diri,
berakhlak mulia,berpengetahuan dan berketerampilan bagi mengisi keperluan ke
arah negara maju |
Pengangguran masih berlaku kerana graduan masih
berharap untuk makan gaji. Masalah sosial & jenayah masih tinggi |
Pelaksanaan
Menyediakan
profil murid untuk mengenalpasti pencapaian murid.
Teras 3 : Memperkasakan Sekolah Kebangsaan
Fokus :Memperkasakan Bahasa kebangsaan supaya menjadi
pilihan utama masyarakat.
Pelaksanaan |
Berjaya dicapai |
Diteruskan |
Gagal |
Sekolah Kebangsaan akan dilengkapkan
kemudahan asas yang mencukupi dan berkualiti,bekalan elektrik dan air
bersih,serta kemudahan TMK. Sekolah dibekalkan guru terlatih mengikut opsyen
serta bilangan staf sokongan mengikut keperluan.
|
Pencapaian Prestasi : 86.0%. Memperkenalkan dasar
memperkasakan SK supaya SK kekal sebagai pilihan utama
masyarakat Malaysia |
Menjadikan sekolah kebangsaan beraspirasi
nasional,meningkatkan kecemerlangan pelbagai bidang dan
meningkatkan kualiti prasarana. |
SJK(C) dan (T) masih ada.
Sekolah antarabangsa dan sekolah agama berkembang
menjadi pilihan. |
Pelaksanaan
Sehingga
2005,KPMtelah mengadakan pendidikan prasekolah kepada 92,303 kanak-kanakberumur
5+tahundengan menyediakan 3,868 kelas prasekolah. Manakala agensi lain di luar
KPM serta agensi swasta telah menyediakan sebanyak 13,130 prasekolah kepada
610,714 orang kanak-kanak. Cabaran KPM adalah untuk memperluas pendidikan
prasekolah ke semua SK terutamanya di kawasan luar bandar dan pedalaman. KPM
akan menambah kelas prasekolah baru di bawah RMKe9 dan menyediakan guru
prasekolah terlatih di semua kelas prasekolah. Selain itu, KPM juga akan
menaikkan kadar peruntukan geran per kapita dan memantapkan pelaksanaan
Kurikulum Prasekolah Kebangsaan untuk kanakkanak 5+ tahun.
Bagi
menarik minat murid pelbagai kaum belajar di SK serta memberi peluang kepada
mereka mempelajari bahasa-bahasa lain, KPM telah memperkenalkan mata pelajaran
Bahasa Arab Komunikasi (BAK), Bahasa Cina Komunikasi (BCK) dan Bahasa Tamil
Komunikasi (BTK). BAK telah diperkenalkan mulai tahun 2003 kepada 7,520 murid
di 97 buah sekolah. BCK telah diperkenalkan pada tahun 2005 kepada 14,289 murid
di 153 buah sekolah.
Sehingga
tahun 2005, program ICT yang telah dilaksanakan KPM adalah seperti: • Projek
Penyediaan Infrastruktur dan Pengkomputeran Sekolah (Makmal Komputer); •
Penyediaan akses jalur lebar Schoolnet; • Projek Rintis Sekolah Bestari; •
Program Pengajaran dan Pembelajaran dalam Bahasa Inggeris (PPSMI); dan •
Program TV Pendidikan. Melalui program-program tersebut, KPM telah menyediakan
infrastruktur seperti makmal/bilik komputer, perkakasan seperti komputer,
komputer riba, projektor LCD dan pelayan bagi p&p serta melatih guru
berkaitan ICT.
https://jiaozong.org.my/v3/doc/2009/rnr/edu_law/ppp_bab6_10-05-10.pdf
Gagal
Sekolah Antarabangsa menjadi pilihan
Teras 4 : Merapatkan Jurang Pendidikan
Fokus: Merapatkan jurang Pendidikan anatara lokasi , jenis sekolah, kaum, jantina, tahap sosioekonomi dan tahap keupayaan murid untuk mengurangkan perbezaan dari segi penyediaan kemudahan fizikal dan bukan fizikal, prestasi , pencapaian, dan keciciran murid.
Pelaksanaan |
Berjaya dicapai |
Diteruskan |
Gagal |
Membangunkan infrastruktur pendidikan di luar bandar Sabah dan
Sarawak dan memastikan semua sekolah mempunyai prasarana mengikut standard
minimum.Lebih banyak bantuan kepada murid miskin,berkeperluan khas dan
kumpulan minoriti,mengurangkan jurang digital dan menempatkan guru terlatih
dan mencukupi mengikut opsyen di kawasan luar bandar dan pedalaman. |
Pencapaian Prestasi : 98.0%. Membangunkan infrastruktur
sekolah luar bandar,tingkatkan kadar penyertaan dan
mengurangkan risiko keciciran dan menambah baik sistem
pengagihan bantuan kepada pelajar miskin,berkeperluan khas dan
kumpulan minoriti. |
Memastikan semua sekolah dan
pelajar mempunyai peluang dan keupayaan yang sama untuk
cemerlang. |
Pelajar perempuan mendominasi pengajian tinggi. Sekolah luar bandar masih ketinggalan. Pencapaian murid luar bandar rendah. |
Pelaksanaan
Bantuan dan Program Sokongan
KPM memperuntukkan lebih daripada RM1.0 bilion setiap tahun bagi membantu pelajar dari keluarga miskin dan golongan kurang upaya melalui pelbagai program bantuan seperti:
Rancangan Makanan
Tambahan (RMT) dan Program Susu Sekolah (PSS) RMT telah dilaksanakan mulai tahun 1979 sebagai langkah untuk menyediakan bantuan makanan berkhasiat kepada murid miskin. Mulai tahun 2003, murid-murid ini juga menerima susu segar melalui PSS. Kriteria pemilihan murid yang layak menerima RMT dan PSS adalah daripada keluarga berpendapatan kurang RM400 atau per kapita
RM80 dan ke bawah. Seramai 700,000 murid menerima RMT manakala anggaran 550,000 murid menerima PSS setiap tahun. Bagi murid negeri Sabah, PSS dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan negeri.
Pada 9 Julai 2010 program ini dimulakan dengan penjenamaan semula di
bawah nama Program Susu 1Malaysia (PS1M).
Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM)
KWAPM diwujudkan berikutan pelaksanaan Dasar
Pendidikan Wajib pada tahun 2003
untuk membantu murid
miskin membayar yuran
dan membeli pakaian
seragam agar tidak tercicir daripada sistem persekolahan akibat kemiskinan. Pada
tahun 2005, seramai 350,000 murid
sekolah rendah diberi
bantuan KWAPM.
Bantuan Makanan Asrama
Pada tahun 2005, sebanyak 260,000 pelajar sekolah rendah
dan menengah diberi kemudahan makanan asrama. Syarat kelayakan adalah
pendapatan isi rumah RM1,000 dan ke bawah.
Elaun Bulanan Pelajar Kurang Upaya
KPM menyediakan Elaun Bulanan Pelajar Kurang Upaya sebanyak RM25 sebulan. Pada tahun 2005, seramai 20,355 pelajar telah menerima bantuan ini.
Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)
SPBT disediakan kepada pelajar daripada keluarga yang pendapatan isi rumah RM2,000 dan ke bawah bagi sekolah kebangsaan serta RM1,000 dan ke bawah bagi sekolah jenis kebangsaan dan sekolah menengah. Mulai tahun 2005, SPBT telah diperluas kepada anak-anak Pegawai Perkhidmatan Pendidikan.
Skim Baucar Tuisyen (SBT)
KPM menyediakan bantuan SBT kepada
murid sekolah rendah
yang lemah dalam pelajaran Matematik, Sains,
Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Sejak dilancarkan pada tahun 2004,
seramai 450,000 murid
telah menerima bantuan SBT setahun.
Biasiswa Kecil Persekutuan (BKP) dan Biasiswa
Kelas Persediaan Universiti (BKPU)
KPM
menganugerahkan BKP dan BKPU kepada pelajar sekolah menengah yang menunjukkan prestasi akademik, kokurikulum dan sukan yang
cemerlang. Setiap tahun, dianggarkan 200,000 pelajar dianugerahkan BKP dan 30,000
pelajar dianugerahkan BKPU.
Asrama Harian
KPM menyediakan asrama harian bagi mengurangkan risiko keciciran di kalangan pelajar luar bandar dan pedalaman. Sehingga kini, terdapat 1,371 buah asrama harian yang menempatkan lebih 220,000 pelajar.
JADUAL 7.1 PERUUKAN BANTUAN PELAJAR 2006 |
|
Kumpulan
Wang Amanah Pelajar Miskin |
RM200 juta |
Biasiswa |
RM200 juta |
Skim Pinjaman Buku Teks |
RM160.4 juta |
Elaun Orang Kurang Upaya |
RM6.8 juta |
Rancangan Makanan Tambahan |
RM183.2 juta |
Program Susu Sekolah |
RM21.8 juta |
Skim Baucar Tuisyen |
RM181.9 juta |
Pelajar Miskin Sekolah Berasrama
Penuh |
RM2.8 juta |
Bantuan pengangkutan |
RM7.4 juta |
Bantuan makanan |
RM531.6 juta |
Bantuan jaket keselamatan |
RM2 juta |
JUMLAH |
RM 1.5 Bilion |
Gagal Pelajar perempuan mendominasi pengajian tinggi STATISTIK PELAJAR PEREMPUAN DAN PELAJAR LELAKI DI UNIVERSITI Menurut statistik Jabatan Perangkaan Malaysia 2010, jumlah penduduk Malaysia mengikut jantina telah menunjukkan jumlah lelaki melebihi perempuan seramai 14,379.9 juta berbanding 13,870.6 juta. Namun begitu,keputusan permohonan kemasukan ke IPTA seluruh Malaysia yang diumumkan oleh Prof.Datuk Dr. Rujhan Mustafa , Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi telah menunjukkan Pelajar perempuan terus mendominasi kemasukkan ke university awam apabila menguasai 64.8 peratus atau 26,229 daripada 40,506 tempat yang ditawarkan untuk program ijazah pertama bagi sesi akademik 2010/2011 Sumber daripada : https://vdocuments.mx/statistik-pelajar-perempuan-dan-pelajar-lelaki-di-universiti.html
|
Teras 5: Memartabatkan Profesion Guru
Fokus:
Memastikan profesion ini dihormati dan dipandang tinggi sesuai dengan amanah dan
tugas yang dipertanggungjawabkan untuk pembinaan generasi masa depan.
Pelaksanaan |
Berjaya dicapai |
Diteruskan |
Gagal |
Menaiktaraf maktab perguruan kepada institut pendidikan guru untuk
meningkatkan kelayakan guru ke peringkat ijazah.KPM juga akan menambah baik sistem
pemilihan calon guru,perjawatan, penempatan dan kebajikan guru. |
Prestasi pencapaian: 90.8%. Memantapkan latihan perguruan & kerjaya guru, dan menambah baik
persekitaran kerja dan kebajikan guru |
Memartabatkan profesion
keguruan(tingkatkan kualiti guru , kerjaya guru dan kebajikan guru ) |
Graduan perguruan masih
menganggur. |
Pelaksanaan.
Memantapkan
latihan perguruan
Menaik taraf maktab perguruan kepada IPG yang menawarkan program pada peringkat ijazah sarjana muda Pendidikan
Bagi memastikan calon-calon berkualiti dipilih menyertai
profesion keguruan, kerajaan telah mengetatkan lagi syarat pengambilan guru
mulai tahun 2004. KPM telah memperkenalkan M-test untuk menguji sikap dan
keupayaan analitikal bakal guru bagi pengambilan KPLI.
MTeST merupakan singkatan bagi “Malaysian Teacher Selection Test” (Ujian
Pemilihan Calon Guru Malaysia). Ujian ini digunakan sebagai saringan awal untuk
calon yang memohon mengikuti Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) di institut/
maktab perguruan Malaysia. Calon yang telah menduduki ujian dan mencapai tahap
yang ditetapkan sahaja akan dipanggil temu duga.
Bagi
menjaga kebajikan guru, pada tahun 2005 KPM telah melancarkan dasar
pemberian Skim Pinjaman Buku Teks kepada anak-anak guru dan Pegawai Perkhidmatan
Pendidikan termasuk yang telah bersara atau telah meninggal dunia. Cabaran
KPM adalah untuk memastikan kebajikan guru sentiasa diberikan perhatian.
Gagal
Masih Ramai Pelajar Perguruan Yang Menganggur
Fokus : Memastikan institusi Pendidikan di Malaysia mampu bersaing pada peingkat antarabangsa.
Pelaksanaan |
Berjaya dicapai |
Diteruskan |
Gagal |
Membentuk Sekolah Kluster Kecemerlangan (SKK) berasaskan akademik,kokurikulum
dan sukan atau bidang -bidang khusus.Sekolah- sekolah terpilih dalam kluster
ini akan dirangkaikan dengan institusi ternama tempatan dan luar
negara,menawarkan pelbagai peperiksaan peringkat antarabangsa dan menjadi
sekolah contoh.Sekolah -sekolah yang dikenal pasti daripada kluster ini akan
dijadikan penanda aras dan showcase pada peringkat antarabangsa . |
Prestasi pencapaian: 95.2%. Menjadikan Malaysia Pusat
Kecemerlangan Pendidikan dan penglibatan yang lebih aktif
dalam badan badan pendidikan dunia seperti UNESCO,
OECD dan IEA. |
Masih diteruskan.
Membangunkan sistem pendidikan rendah hingga
IPT bertaraf dunia dengan tujuan melahirkan insan yang
berupaya untuk bersaing. |
Belum mendapat pengiktirafan
terbaik peringkat antarabangsa. |
Pelaksanaan
Idea mewujudkan kluster kecemerlangan institusi pendidikan telah disuarakan oleh YB Menteri Pelajaran pada 3 April 2006. Hasrat KPM ialah untuk melonjakkan lagi kecemerlangan institusi pendidikan dalam sistem pendidikan negara menerusi kluster kecemerlangan institusi pendidikan. Kertas konsep Pelaksanaan Sekolah Kluster telah dibentangkan kepada YB Menteri Pelajaran pada 27 Februari 2007. Rentetan daripada kertas konsep tersebut, YB Menteri Pelajaran telah bersetuju supaya Sektor Sekolah Kluster diwujudkan di Bahagian Sekolah, Kementerian Pelajaran Malaysia bagi mengurus pelaksanaan Sekolah Kluster.
https://www.mstar.com.my/lokal/semasa/2009/06/30/kerjasama-dengan-unesco-kaji-sistem-pendidikan-negara—muhyiddin
Gagal
Belum mendapatkan pengiktirafan terbaik peringkat antarabangsa
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2021/04/809556/malaysia-mulakan-usaha-dapat-pengiktirafan-wfme
Comments
Post a Comment